< 1 2
3
4
5 6
>
Sztálin nevének
felvétele a politika akarata szerint teljesült.
1951. november 7-én a korra jellemző díszletek
között került sor az ünnepségekre
és az első vascsapolásra is. Az eseményt
így örökítette meg Sándor
András író: "Vörös és
nemzetiszínű, tarka zászlódíszben
pompázott a Május 1. utca, a víztoronyról
lekerült az állványerdő, és
tetejére illesztették a névadó
Sztálin hatalmas képét. Az iskola,
az ideiglenes tanácsház körül
már parkot láthattál, zöldellő
fenyőkkel és a sárga falon fekete tábla,
ünnepélyes, komoly betűkkel, aranybetűkkel:
Sztálinváros Tanácsa.

|

|

|
Az
első ötéves terv korrekciója
Sztálinváros további építésében,
a vasmű valamennyi üzemegysége felépítésében
Sztálin halála után a hazánkban is kibontakozó
változások fordulatot eredményeztek. A Magyar
Dolgozók Pártja is önvizsgálatot tartott,
a hibák feltárására tett kísérletet.
Ezek között a túlzott iparosítást,
a fokozott nyersvas-termelést, az acéltermelést
jelölte meg. A központi vezetőség megállapította: "... a helytelen gazdaságpolitika nem számolt az ország
tényleges erőforrásaival, nem vette figyelembe a beruházások
gazdaságosságát és célszerűségét."
Az elmondottakat megerősítette az 1953. július 4-én
miniszterelnökké választott Nagy Imre, az a kommunista
vezető, akitől a feltárt ellentmondások és
súlyos hibák, törvénytelenségek
felszámolását remélte az ország
lakossága. A július 4-én meghirdetett kormányprogramot
követően Sztálinvárosban a nyári hőség
ellenére "megfagyott a levegő". Olyan vélemények
terjedtek el, hogy az ország gazdasági gondjainak
egyik legfőbb oka Sztálinváros és a Sztálin
Vasmű. Egyik napról a másikra elapadtak a költségvetési
támogatások, leállították - ideiglenes
jelleggel - a vasmű és a város építését.
Zavarodottság, tájékozatlanság jellemezte
a helyi vezetést.
|

|
A
személyi változások legszembetűnőbb eredménye
Berecz Bertalan tanácselnök lemondása lett. A
tanácsi vezetők előtt is tornyosuló problémák
megoldását a közel két évtizeddel
fiatalabb, az ugyancsak kommunista elkötelezettségű,
a hibák kiküszöbölésével csak
részben egyetértő Tapolczai Jenőre bízták. Tapolczai
Jenő eredeti szakmája férfiszabó, 1945-tól
az MKP, 1948-tól az MDP tagja. Politikai pályáját
Kispesten kezdte, a városi önkormányzat egyik
választott tisztségviselője. 1948-ban a Fővárosi
Vízművek vezérigazgatója, 1950-ben az Országos
Testnevelési- és Sportbizottság elnökhelyettese.
1952-ben a Belügyminisztériumban osztályvezető.
A különböző beosztásban dolgozó kommunista
vezető Kispesten és a Belügyminisztériumban szerzett
közigazgatási tapasztalatok birtokában került
Sztálinvárosba, a városi tanács elnökévé
1953. szeptember 15-én választották meg. A
városi tanács új elnökét az 1953
nyaráig tartó "hősi" korszakhoz személyes
tapasztalatok és élmények nem kötötték.
Új ember volt a közigazgatás élén,
de nem testesítette meg az új szellemet, a Nagy Imre
miniszterelnök nevével fémjelzett reformkommunista
szemléletet. A két évtized múltával
megfogalmazott emlékirataiban nem is tette kétségessé
politikai hitvallását; ellenfele volt minden politikai
reformnak, a párt egyeduralmát megosztó törekvésnek.
|

A jelentősen csökkentett ipari beruházások
ellenére 1954. február 28-án került sor
a nagyolvasztó avatására. Hosszú idő
után az ország figyelme ismét Sztálinvárosra
irányult. A legfelsőbb állami- és pártvezetők
jelenlétében került sor az eseményre.
Jelen volt Rákosi Mátyás az MDP főtitkára
és Nagy Imre a minisztertanács elnöke is. A vasműből
a városba vitt a vendégek útja, egy nyomasztó,
lehangoló városkép tárult elébük:
a barakktáborok, a vakolatlan, félig kész lakóházak,
a Sztálin út a kisvasúttal, amely az úgynevezett
L épületekhez szállította az építőanyagot,
mellette a nagy barakk, melyet bizományi áruháznak
rendeztek be.
 



|
A város születésének
ideje, építésének első szakasza - az
1950-es évek első fele -ideológiailag és ezzel
összefüggésben művészeti szempontból
is rendkívül izgalmas korszak volt. Az ezt megelőző
rövid, a II. világháborút követő
demokratikus időszakban az újjáépítés
a korábbi, hazai "modern" építészeti
irányzat megerősödését eredményezte.
A művészetek közül a leglassúbb, késleltetett
mozgású az építészet. Az eszmei
irányváltás az irodalomban (a költészetben,
de prózában is) szinte azonnal megjelenik. Az építészeti
elhatározások és tervek megvalósulása
ezzel szemben éveket jelent. 1950-ben az addigi "modern"
irányzatot felülről megfogalmazott kritika érte.
A híressé vált ideológiai vitában
Major Máté és köre úgy vélte,
hogy a modern építészet emberközpontú,
szocialista eszmét képvisel, és ennek kellene
a szocialista korszak építészetévé
válnia. Mások tudatosan tagadták ezt - nyilvánvalóan
szovjet hatásra -, és ezt az álláspontot
hibásnak tartották. A szocialista realista - rövidítve
"szocreál" - építészetet így
fogalmazták meg: "tartalmában szocialista, formájában
nemzeti". Ebben a hagyományos történelmi
építészet, elsősorban a magyar klasszicizmus
hagyományait kívánták folytatni, ami
részben anakronizmus volt, de kétségtelenül
lehetőséget adott pozitív törekvésekre
is.
|

|
Mégis,
az építészet késleltetett reagálása
miatt természetes, hogy 1950 után közvetlenül
még egy "modern" felfogású lakónegyed
épült meg első ütemként. Ez a Május
1. utca, Ady Endre, József Attila és Babits Mihály
utcai házcsoport, itt zöld területben "úszó",
jól tájolt, jól használható,
korszerű lakásalaprajzokra törekvő, de lapos tetős,
az ország más településien is megépített
típustervek valósultak meg. Ki kell emelni tervezőjüket,
Schall Józsefet (1913-1989), aki 1956-ban többek között
e háztípusok kialakításáért
kapott Ybl-díjat. Érdemes nyomon követni a szocreál
irányban történt változást a Görbe
utcai Schall-házakon, amelyek a korábbi elrendezésű
házak 1953-ban megépített, magastetős, átformált
változatai.
|

A lakónegyed központjában,
a Bartók Béla tér téralakításában
és két középületében már
egyértelművé válik a szocreál törekvés.
Zilahy István (1917-1993) tervei szerint épült
meg 1952-1953-ban a Művelődési ház (ma Bartók
Kamaraszínház és Művészetek Háza).
 
Nem túl gyakori, hogy egy középület
hátsó traktusát megörökítsék.
A teret keletről záró "Bartók"
hátsó frontjáról mégis
önálló képeslap készült.
A kép baloldalán - a kultúrház
majd színház épületének
szinte részeként - s a valamikori tanácsháza,
ma iskola kétszintes épülete látható.
|

 
Mivel az eredetileg is a főtérre
tervezett, végleges tanácsháza
megépítése csúszott, szükségből
a kultúrotthon mellett lévő lakóházba
került a város első számú
hivatala. Később óvoda működött
itt. A középületi céloknak egyáltalán
nem megfelelő épület ma a Rosti Pál
nevét viselő iskolának nyújt nem
túl kényelmes otthont. S mintha csak sejtették
volna a ház majdani rendeltetését,
a képeslapot "iskola"- tévnyomattal
feliratozták.
|



|
Zilahy legjelentősebb
alkotása Dunaújvárosban a volt
Aranycsillag Szálloda a Vasmű úton, de
ő tervezte a 10 tantermes, ma Móricz Zsigmondról
elnevezett általános iskolát és
a 20 tantermes, Petőfi ligeti iskolát is.
|


 
A Kisdobos utcai háztömbben
is szokatlanul nagy lakásokat alakítottak
ki: 1956 után orosz tisztek éltek itt,
későbbi lakói közül megemlíthetjük
Tapolczai Jenő tanácselnököt.
|
Az első építési
ütemhez kapcsolódó érdekes épület
a Bartók Béla téri kis üzletház,
a fiatal, 1956 óta az USA-ban élő, dolgozó
Vági Oszkár alkotása. Jól tükrözi
a szocreál útkeresését: arányaival,
szegmensíves bejáratával, ablaksorával
egyszerűségre törekszik. Nincs rajta se oszlop, se párkány,
se balluszter - a későbbi szocreál jellemző stílusának
legáltalánosabb eszközei -, mégis egyéni,
hangsúlyos és már nem azonos a korábbi
"modern kockaházak" stílusvilágával.
 
Az üzletház homlokzatára,
a boltok fölé mozaiktechnikával készült
szocreeál jelenetek kerültek: Iván
Szilárd, Hegyi György, Rácz András,
Percz Jenő és Mattioni Eszter allegorikus alkotásait
az első szocialista város építése
ihlette.
|

Mozaikképek (Iván
Szilárd kalocsai virágai, valamint Iván Szilárd,
Hegyi György, Mattioni Eszter, Perez János és
Rácz András tematikus jelenetei) oldják, gazdagítják
az épületet, azzal szerves egészet alkotva. Ez
a ház az átmenet, a stíluskeresés jellemző,
érdekes, értékes példája. Ebben
a stíluskereső korban még néhány jelentős
alkotás született, amit érdemes kiemelnünk.
A magyar építészek és képzőművészek
közül többen őszintén kerestek valamiféle
egyéni, ugyanakkor sajátosan magyar utat. A modern
építészet funkcionális, szerkezeti,
alaprajz-szerkesztési eredményeit saját egyéniségükkel
ötvözve, a történelmi, ill. népi építészet
arány- és formaképzési örökségét
felhasználva igyekeztek megfelelni a szocreál feltételrendszerének,
ugyanakkor megpróbáltak kellő távolságot
tartani a mintaképként eléjük állított
szovjet építészettől, annak formavilágától.
 
A régi, nőtt városok egyes
részeinek egymáshoz simulását,
a romantikus hatásokat, a különbözőségükben
izgalmas együttlátásokat a tervezett
város többnyire nélkülözi.
Egyes pontokon azonban a tervezők mégis teret
engedhettek a hangulatot teremtő megoldásoknak.
Ennek szép példája a Kossuth
Lajos utca árkádos átjárója
a Vasvári iskola felé.
|
Ezek
az épületek az adott korban és keretek között
tanúsítani tudták alkotóik tehetségét,
értékeit. Ilyen jelentős alkotás Ivánka
András rendelőintézete a Vasmű úton.

 
A rendelőintézet különleges
tömege mögött a pártház
(ma múzeum) épülete látható.
|

Ivánka 1911-ben született
és alapjában ízig-vérig a modern építészet
híve volt. így természetes, hogy a rendelőintézet
jellegzetesen modern kompozíció: egyszerű hasáb
formájú főtömegéhez nyaktaggal kapcsolódik
az "előredobott", henger formájú bejárati
előcsarnok-rész. A stílusváltoztatás
követelménye a tervezési folyamat közben
jelentkezett, ezért az alkotó építész
- bizonyára nem is teljesen önszántából
- "felöltöztette" ezt a lényegében
modern épületet, finom érzékkel keresve
meg a klasszicizáló stílus néhány
jelzésszintű elemét: a bejáratok keretezését,
oszlopokat és palmetta-díszítést, valamint
az egyszerű, stilizált főpárkányt. Ezek a módszerek
nem álltak távol egyes skandináv építészek,
pl. Gunnar Asplund formavilágától sem, aki
szintén a korszerűség és hagyomány ötvözésén
fáradozott, és ez időben itthon is sokan tekintették
példaképüknek.


Mindez elfogadhatóvá
tette, a rendelőintézetet, de annak megépülte
után volt néhány év, amikor úgy
ítélték, hogy a nyugati irányzat, a
"modern"-ség került túlsúlyba, és
születtek olyan városrendezési tervek, amelyek
a főútvonal felől takarták volna e házat.

Kisebb vihart kavart Szrogh György
Dózsa filmszínháza is, annak ellenére,
hogy e ház stílusjegyei, alkotó módszerei
terén joggal párhuzamba állítható
Ivánka rendelőintézetével. Szrogh Györgynek
(1915-1999), aki 1953-ban Ybl-díjat is kapott elsősorban ezen
épületéért, e házában is
kevesellték a szocialista realista elemeket, és a
modernség túlsúlyát érzékelték.

A filmszínház épülete
egy jó irányú tér központjába
került: talán a város legsikerültebb tér-egységét
sikerült itt - a városrendezőkkel együttes alkotásként
- létrehozni. E filmszínház nemcsak külső
megjelenésében, de belső tereiben is értékes
alkotás.

|
Ezen
átmeneti korszakban született az Intercisa Múzeum
mai épülete is. Eredetileg pártház céljára
épült. Méretei, léptéke szerényebb
elképzeléseket tükröz, amikor még
nem kapott fő hangsúlyt a nagyszabású szocialista
város létrehozásának gondolata. Ezért
a későbbiek során e ház megnövelése,
"megkettőzése" is szóba került, majd a körülépítése,
részbeni takarása meg is valósult. Mégis
elmondható, hogy e ház megformálásában
már sikerült a szocreál elképzeléseknek
jól megfelelni, sőt mintául szolgálni. A belső
udvaros, kétemeletes, magastetős, összefogott tömegű
épület bejárati részén a három
középső axis (tengely) előrelépő, timpanonra
(háromszögű oromzatra) emlékeztető kiemelt része
arányaiban magyar klasszicista előképekre, kastélyok,
kúriák, megyeházak hangulatára utal.
E ház tervezésében többek között
az akkor pályakezdő Malecz Erika vett részt, vezető
tervezője Weiner Tibor volt.
|
< 1 2
3
4
5 6
>
|