< 1 2
3
4
5 6
>
Az 1953 nyarától
módosított első ötéves terv, a beruházások
erőteljes csökkenése a város és a lakók
gondjai felé irányította a figyelmet. Megkezdődött
a belterület rendezése, zöldterületeket alakítottak
ki, parkosítottak, fákat és virágokat
telepítettek.

1956 tavaszáig a belterületi
parkok területe meghaladta a 241 ezer négyzetmétert,
elültettek több mint 7700 fát, a vasmű és
a város között kijelölt erdőterületen
pedig 48 ezer erdei suhángot. Virágokkal, s több
esetben nem a tájhoz, a kontinentális éghajlati
viszonyokhoz illő évelőkkel, örökzöldekkel
láttak el 1200 négyzetmétert.

Öntözökocsi, hirdetőoszlop
A társadalmimunka-akciók népszerűsége
tovább növekedett. A Vasmű dolgozói
például elhatározták, hogy
az üzemekben tisztasági őrjáratokat
szerveznek, míg mások patronálást
vállaltak a játszóterek felett,
ahova játékokat készítettek,
és vállalták ezek karbantartását
is. A lakóbizottságok a lépcsőházak
meszelését és csinosítását
vállalták. Július 23-án
megérkezett a tanácsháza elé
az első 7500 literes modern öntözőkocsi, ami
új színfoltja lett a városnak.
Már a ráfestett jelmondat is jól
illett terveinkhez: "Dolgozzunk a virágos
és tiszta városért!" Manapság
talán mosolyognivaló egy öntözőkocsi
beszerzése feletti öröm, de az akkori
körülmények között ezt nagy
előrehaladásnak véltük, mint ahogy
a seprőgép és a hómaró gép
beszerzése is az eredmények listáján
szerepelt. Ilyen öröm volt, amikor városunkat
elláttuk új, modern hirdetőoszlopokkal,
mert ez is a városiasodáshoz tartozott.

Ebben
az időben kezdtük meg a Dózsa György
úton három új munkásszálló
építését a város
építői és a tanácsi vállalatok
dolgozói számára. Az épületek
viszonylag gyorsan el is készültek. A háromból
kettő jelenleg a mai Műszaki Főiskola kollégiuma.
|



Az 1954-től minden esztendőben
meghirdetett „Szépítsük városunkat"
mozgalom keretében tereprendezési munkákra
is sor került, a legtöbb gondot a kiültetett virágok
és a füvesített parkok védelme jelentette.
1954-től - változó létszámmal - 4-6
főt alkalmazott a kertészeti vállalat a parkok és
játszóterek felügyeletére.
 
Az iskola
előtti nagy téren parkot és játszóteret
alakítottak ki hintákkal, homokozóval,
sekély vizű medencével és nyújtóval.
Később ezt a lakók gyakorlatiasan porolókénthasználták.
|


Jelentősen hozzájárult
a város külső képének megváltozásához,
hogy megkezdődött a vakolatlan lakóépületek,
intézmények és szálláshelyek
külső, bevakolása. Ugyanakkor a Technikum városrész
épületei és az úgynevezett L épületek
továbbra is vigasztalan képet, súlyos kivitelezési
hibákat mutattak. Az
elmondottak jellemezték a barakktáborokat is. A város
központjától mintegy 2 kilométernyi távolságra
a sztálinvárosi megkerülő út egyik oldalán,
a tűzoltólaktanyával szemközti területen
helyezkedett el a Radari és az Ezres barakktábor.
A két táborban 87 épületet emeltek, ezekben
összesen 330 helyiséget alakítottak ki. 1956
tavaszán 871 egyedülálló, 143 családos
dolgozó, összesen 1135 fő élt a területen.
A szociális helyzetükről készült felmérés
főbb megállapításai a következők: "A barakkok
lakói igen rossz körülmények között
élnek. Általában rongyos, mezítlábas
gyerekeket lehet látni; akik az utcákon és
a barakkok előtt játszadoznak... A barakkokban lakó
dolgozók nagy részének igen minimális
igényeik vannak, úgyszólván örülnek,
hogy tető van a fejük felett, és maguk sem törődnek
körülményeik javításával.
Itt húzódnak meg azok az elemek is, amelyek sehol
sem dolgoznak, alkalmi munkával szerzik be minimális
szükségleteiket, és sok esetben megkárosítják
lakótársaikat, vagy a közös tulajdont...
Természetesen a barakktáborokban vannak olyan lakók
is, akik az ottani körülményekhez képest
rendben és tisztán tartják lakásaikat
és becsületesen élnek."
 
A városban
feltűnően sok játszótér létesült
- az "ifjúság városában"
különös gondot fordítottak a fiatalok,
a kisgyermekesek itt tartására. A képeslap
az Ady Endre utcai házsor mögötti játszótérről
készült: a helyszín azonosítását
nehezíti, hogy a házak lépcsőház
feletti, timpanon-szerű oromdíszeit mára
elbontották.
|
Hasonló
volt a helyzet a Délivárosi barakktáborban,
ahol 94 lakóbarakkot és 3 középületet
alakítottak ki, a lakás és szállás
céljaira használt helyiségek száma meghaladta
a 700-at. Az egyes épületeket 50-60 személy befogadására
tervezték. 1955-től egy 2 tantermes iskola működött
a táborban, az alsó tagozatosok oktatását
ellátó intézményt mintegy 80 tanköteles
látogatta. A Délivárosi barakkokban 2168 egyedülálló,
626 családos dolgozó, összesen 3107 fő lakott.
Kulturális igényeiket az építők üzemeltette
- Ady Endréről elnevezett - kultúrház elégítette
ki. A Radari barakktáborban a Petőfi kultúrház
működött, a felmérést végzők szerint
botrányos körülmények között. A
tárgyalt időszakban megbízhatónak mondható
statisztikai adatok vonatkoznak Sztálinváros népességére.
1954-ben 27 772, 1956-ban 28 434 fő élt a városban.
A belterületen (lakásokban és szálláshelyeken)
élők számát 23 800 főre becsüljük,
míg a barakktáborokban élőké 4200 körül
változott. Megfelelő és elfogadható lakáskörülmények
között élt a városlakók 85%-a.
 

Az 1950-es évek közepére
szervezetté vált a tömegközlekedés
a városban. A személyforgalmat a 19. sz. Autóközlekedési
Vállalat (AKÖV) bonyolította 21 db Ikarusz típusú
autóbusszal, amelyek közül 4-et pótkocsival
láttak el. Az autóbuszok zömét azonban
a Csepel gyártmányú bódés gépkocsik,
az úgynevezett fakaruszok alkották. Ezekből 50 közlekedett
a város utcáin. Az autóbuszforgalom méreteire
jellemző, hogy egyetlen munkanapon 24 000 utas szállítását
kellett megoldani. A vállalat taxirészleget is üzemletett,
6 Opel és 4 Skoda gyártmányú személygépkocsi
teljesítette a különleges igényeket. 1956
szeptemberében kezdődött meg az Opel gyártmányú
gépkocsik cseréje, a vállalat az elhasználódott
közlekedési eszközöket Wartburg típusú
személygépkocsikkal váltotta fel.

1958-ban kezdődött lényeges változás
a közlekedésben, amikor országosan,
így nálunk is elkezdték a "fakaruszokat"
kicserélni rendes autóbuszokra. Ezek után
már megengedhetetlen volt, hogy a dolgozók
olajos, piszkos ruhában szállja-nak fel
az új és szép járművekre.
Számosan ugyanis abban a ruhában szálltak
buszra, amiben a csatornában vagy máshol
abbahagyták a munkát. A többi utas,
mindazok, akik lecserélték a munkaruhát
és rendes ruhában utaztak, kifogásolták
ezt a magatartást. A nemkívánatos
jelenséget az autóbuszokban kifüggesztett
és a sajtóban közölt felhívással
gondoltuk megszüntetni. Ez azonban kevésnek
bizonyult. Sokat beszéltünk erről a témáról
munkás- és lakógyűléseken,
de még így is sok időbe tellett, mire
eredményt tudtunk elérni.
|
 Új
csuklós autóbusz próbaútja

Két szervezeti egységre
tagolódott a vasúti forgalom, nevezetesen a 366 dolgozót
foglalkoztató MÁV-ra és a 637 főt alkalmazó
VAS-MÁV-ra. A személy- és teherforgalom méreteire
utaló adat, hogy a sztálinvárosi vasútállomás
több mint 28 ezer, a VAS-MÁV pedig több mint 49
ezer vasúti kocsi forgalmát biztosította.


 
Az
ötvenes években két hajóállomás
is működött. A Budapest-Mohács
járat a Szalki-szigetnél kötött
ki, a munkásokat hozó-vivő Sztálinváros-dunavecse-Apostag
útvonalon közlekedő kishajók
a Radar alatti ideiglenes állomáson.
Ebben az időben itt kelt át a Dunán
a komp is. Az 1964. évi nagy partomlás
azonban épületesől, lépcsőstől,
mindenestől elsodorta ezt a kikötőt. A Szalki-szigetnél
lévő kikötőben sajnos ma már
nem kötnek ki menetrendszerűen hajók,
a kihasználatlanság miatt megszüntették
a járatokat. Tőle kicsit délebbre
jár a komp.

|
Az 1950-es évek közepén
átalakulóban volt a város külső képe,
jóllehet több ellentmondás - elsősorban a barakktáborok
- továbbra is az építés kezdeti időszakát
idézték.

1952 februárjában
facsemete-erdő telepítése mellett sor került
tíz-tizenkét éves fák ültetésére
is. Áprilisban elkészült a végleges postaépület.

 
Kialakultak és több szempontból
megszilárdultak a kulturális, oktatási intézmények.
Jelentősen módosult a szociális ellátás
és ideiglenes elhelyezése ellenére stabilizálódott
a kórház gyógyító munkája,
a lakosság egészségügyi ellátásában
is előrelépés volt tapasztalható. Az újonnan
megalakult városi tanács, valamint egészségügyi
osztályának (élén dr. Erpf Károly
osztályvezetővel) elsődleges feladata az építkezésre
sereglett emberek egészségügyi ellátásának
megszervezése volt.

1951 júniusában összesen
négy orvos dolgozott Dunapentelén. Rákosi Mátyás
nyári látogatása után új orvosok
érkeztek, köztük dr. Grosszmann Sándor,
a kórház első igazgatója és dr. Liptai
László, aki később tanácsi osztályvezetőként
véglegesen megszervezte a város egészségügyi
szolgálatát.

1951 júliusában a
legfontosabb feladatot még az ipari víz ivása
ellen és a szállások viszonylagos tisztaságáért
folytatott küzdelem jelentette. A dolgozók felvételét
a barakk egészségügyi centrumban, a szűrőállomáson
végezték, amely a mai II. számú hőközpont
helyén működött. Az építők orvosi-egészségügyi
ellátása a Radarban és a Május 1. utcában
lévő orvosi rendelőkben történt. Utóbbi
mellett egy negyvenágyas fektető is működött.

A rendelőintézetet Ratkó
Anna egészségügyi miniszter 1952. április
30-án adta át üzemeltetésre a városi
tanácsnak. A Május 1. utcai fektető átköltözött
a mai Úttörő utcába, ahol ideiglenes kórházat
létesítettek. Elsőként a belgyógyászati
és a sebészeti osztály kezdte meg működését.
A nagyobb műtéteket a rendelőintézetben végezték.
 
A Technikum városrészi
szülőotthont és gyermekkórházat dr. Simonovics
István egészségügyi miniszter 1958. január
16-án avatta fel.

|
Dunaújváros
közművelődését, művészeti életét
célszerű egyfelől az intézmények történetét
vizsgálva, másfelől az egyes művészeti ágak
helyi sajátosságai, történései
nyomán áttekinteni. E kettő szorosan kapcsolódik
egymáshoz, hiszen a kezdeti, az 1950 utáni néhány
esztendőt nem számítva minden tevékenység,
ami a közművelődési, művészeti élet körébe
tartozott, intézményhez kötődött. Viszonylag
keveset tudunk azokról a művelődési intézményekről,
amelyek a vasmű és a város építésének
kezdetén a szórakoztatás és művelődés
funkcióját voltak hivatva biztosítani.
|


|
A József Attila Kultúrotthon,
a Radari és a Délivárosi Kultúrotthon
1951-52-ben
ún. "barakk kultúrházak" voltak. Közülük
legtovább a József Attila Kultúrotthon működött,
amelyet 1953-ban a Bartók Kultúrotthon építésének
elhúzódása miatt felújítottak
az építők, s a megnagyobbított színpadon
- 1953 novemberében - zenés darabbal ünnepelték
az átadást. Az intézmény az ötvenes
évek végéig funkcionált. Az ún.
barakk kultúrházakat hét klubszoba egészítette
ki, ezek főleg a Vasmű út - Építők útja
- Ady Endre utca térségében voltak találhatók.
Hogy pontosan milyen tevékenység folyhatott ezekben
az intézményekben, azt csak visszaemlékezésekből
tudjuk. A gomba módra születő, regisztrálhatatlan
számú öntevékeny csoportok ugyanis nem
itt leltek otthonra, hiszen fő feladatuk a munkahelyen, munkaidőben
történő lelkesítés volt.
|






|
Valódi színpada
a városnak ekkor a Dózsa moziban volt,
amely már 1951 végén elkészült,
s a filmvetítések mellett hivatott volt
- a vászon mögötti viszonylag kis mélységű
színpadon - hangversenyek, színieloadások
tartására. 1952 végén
a Vasvári Pál Általános
Iskolában megalakult a Katona József Kultúrotthon,
amely egyfajta módszertani központ szerepét
látta el. Elvi és gyakorlati irányítást
adott a város rendkívül szétszaggatott,
szinte atomizált közművelődési életének.
Vezetője Székely Endre volt, az akkor már
létező központi kórus karnagya. Itt
működött - a kórus mellett - az akkor
már ugyancsak központinak nevezett zenekar
és a népi táncegyüttes is.
|


|
Az
1953. év az első jelentős fordulat a város közművelődési
intézményeinek történetében. December
31-én (több halasztás után) átadták
a Bartók Béla Kerületi Kultúrotthont,
amely néhány éven belül a város
központi intézménye lett, szinte azonossá
vált a város közművelődésével.
Nehéz elhinni, de tény, hogy a később, különböző
intézményekben létrejött, tartósan
életképes művelődési közösségek
gyökerei valahol mind itt találhatók meg. Mi
jellemezte ezt az esztendőt? 1953-ban 147 nagyobb kultúrműsort
rendeztek a városban, öt énekkar működött,
öt zenekar és huszonhét (egyes visszaemlékezések
szerint harminckét) tánccsoport, miközben a város
lakóinak száma 27 ezer volt! Az új kultúrház
tevékenysége természetesen szerteágazott.
Első igazgatója Tamás István volt, működtetője
az a Sztálinvárosi Szórakoztató Vállalat,
amely egyfajta koordinátor szerepet látott el a még
létező korábbi kultúrotthonok, a filmszínház
és az új művelődési intézmény
között.
|
 
A homlokzat
jellegzetes stílusjegyei mellett a timpanon két
oldalára felszerelt hangszórók
is utalnak az ötvenes évekre, amikor központilag
sugárzott adással gondoskodtak arról,
hogy a dolgozók kellő lelkesedéssel vegyék
ki részüket a munkából. A
később elnémult felszereléseket
azonban még ezen a hetvenes évekbeli képeslapon
is felfedezhetjük.
|


|
A
műsoros estek mellett itt találtak otthonra a művészeti
csoportok, művelődési és tudományos ismeretterjesztő
körök. Szinte elképzelhetetlen, hogy e falak között
- amelyek máig változtatás nélkül
állnak -miként tudott mindez időben és térben
működni! És ne feledjük! Az egyik legfontosabb
funkció a bálok rendezése volt! No meg a politikai
nagygyűléseké! A színházteremben az
ötszáz személyes nézőtér székeit
éppen ezért nem is rögzítették. A
fenntartót - a városi tanács illetékeseit
- gyakran érte a vád ekkortájt (és persze
később is!), hogy nem tudják igazán szabályozni,
kézben tartani a ház munkáját. Valóban
kapkodás, nívóbeli különbségek,
rendszertelenség jellemezte a munkát. Egy azonban
tény: adottságait messze felülmúló
mennyiségű rendezvénynek adott otthont, igazi pezsgés,
már-már a káosz látszatát keltő
nyüzsgés volt az intézményben. A mai napig
is tartó profiltisztulási folyamat csak fokozatosan,
új intézmények létesítésével
kezdődhetett meg, illetve új szemléletű vezetők kinevezésének
volt köszönhető. Hogy a kezdetektől városi feladatokat
látott el a ház (és nem kerületi intézmény
volt), azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a felirat a
homlokzaton "Bartók Béla Kultúrház"
lett.
|


 
Az ötvenes
években szinte politikai kérdés
volt a városiak sportolási igényeinek
kielégítése ("panem et circenses"
- mondták már a rómaiak is...).
A versenysport meghódítása mellett
épp ezért kezdettől fogva nagy szerepet
játszott a tömegsport is. A képeslapokon
a sportpálya szocreál épülete
látható.

|

< 1 2
3
4
5 6
>
|