< 1 2
3
4
5 6
>

 
A Vidámpark
az ötvenes évek első felében nyílt
meg, a sok dunaújvárosinak kedves emlékeket
jelentő szórakozóhely napjainkban időszakos
nyitvatartással üzemel.

|

Az ötszáz holdnyi területet
elfoglaló Vidám Park igazi gyermekparadicsom. Elég
tágas ahhoz, hogy a játékokon kívül
egy teljes úttörőváros, a két kilométer
hosszú úttörővasút, a szabadtéri
szinpad és kerthelyiséges étterem is elférjen
benne.


Építsünk úttörővasutat!
Egyik legsikerültebb, sok munkával járó
társadalmi erőfeszítésünk
a városi úttörővasút építése
volt. A Vidám Park er-dősített területét
szemeltük ki erre a célra. Ebben is szovjet
barátaink voltak a segítőink. A kiviteli
tervet az UVATERV készítette, közel
2,2 kilométer hosszú vasútvonalat,
pályaudvart, végállomást
terveztek. Hozzá egy hidat is, amelynek kivitelezése
okozta a legnagyobb problémát. Ennek a
megépítését az ideiglenesen
városunkban állomásozó szovjet
műszaki alakulat vállalta, tervét szovjet
hadmérnök, a volt városparancsnok
készítette. A vasút megépítésében
segítettek a szovjet komszomolisták, a
város KISZ-fiataljai, élükön
Takács Imre városi KISZ-tit-kárral.
A lelkes munka sok-sok idősebb embert is magával
ragadott. És itt is példamutatóan
dolgoztaik a párt, a tanács és
a Vasmű vezetői. A vasúti szerelvényt
részben a budapesti úttörő vasúttól,
a mozdonyt pedig Ózdról szereztük;
gőzmozdony volt, és Mukinak nevezték.
A Vasműben generáljavították a
fiatal KISZ-es szakmunkások. Az építés
ideje alatt úttörővasutasokat és
postásokat is képeztünk. 1958.
május 1-én érkezett el a nagy nap,
az úttörővasút ünnepélyes
felavatása. Erre az ünnepi felvonulás
után került sor, több ezer ember részvétele
mellett. Az avató beszédet néhai
dr. Csanádi György, a közlekedés-
és postaügyi miniszter akkori első helyettese,
a későbbi miniszter tartotta. Közreműködött
úttörőzenekarunk is. A megindult szerelvényen
pedig már az általunk kiképzett
egyenruhás úttörővasutasok, vasúti
postások teljesítettek szolgálatot.
Óriási siker volt. Sok ezren utaztak a
szerelvényen. Lapokat küldtek szerte az
országba, alkalmi postabélyegzővel. Méltó
volt ez a nap a 14. szabad május elsejéhez.
A rádió is adott beszámolót
a szép ünnepről. Mi pedig boldogok voltunk,
mert hazánkban másodiknak itt épült
meg az úttörővasút, méghozzá
a dolgozók társadalmi munkájával,
saját erőből. Ez az új alkotás
is hirdette az összefogás sikerét
és egyben a magyar-szovjet barátságot. Az
ünnep utáni hétköznapon megtartott
fogadónapomon azonban nem várt gondjaink
keletkeztek. A Muki mozdony szerteszálló,
izzó pernyéje néhány nőnek
a blúzát kiégette, egymás
után jöttek be hozzám, és
új blúzt követeltek a tanácstól.
A Muki szikrafogót kapott, később pedig,
az első adandó alkalommal motoros vontatót
szereztünk a budapesti úttörővasút
révén.
|


 
Az úttörővasút
építését 195-ben a Dunai
Vasmű KISZ (Kommunista Ifjúsági Szövetség)
-tagjai vállalták. A sztálinvárosiak
havi ötven fillérrel és kétkezi
munkával segítettek négy hónapon
át. A kis gőzmozdonyt, a Mukit Ózdon vásárolta
a Városi Tanás.
|
Az épülő városban
1951 őszén nyitotta meg kapuit az első óvoda, amelyet
Krupszkájáról neveztek el. Az állandóan
növekvő gyermeklétszám miatt azonban a befogadóképesség
már 1952-ben alulmaradt az óvodai igénnyel
szemben.


|
A probléma még hosszú
ideig jelenlévőnek bizonyult, ugyanis az óvodaépítést
szigorú normák igazították a lakások
számához. S ezek nem vették figyelembe a lakosság
egészen alacsony átlagéletkorát. 1955
decemberében már hat óvoda működött,
a férőhelyek időlegesen kielégítették
az igényeket. Az 1955/56. tanévben kezdődött
meg a városban az 1953. évi I. törvénycikk
végrehajtása, amelynek során az óvodákat
elsőfokú hatóságuk, az iskolaigazgatók
alá helyezték, ugyanakkor megerősítették
a vezető óvónők egyszemélyes felelős vezetését. 1955-ben
központi raktárát hoztak létre, addig
ugyanis a vezető óvónők szervezték az élelmezést,
s intézték a gazdasági ügyeket. A hozzá
nem értés sok esetben pocsékolást eredményezett,
s emellett időt vont el a nevelési feladatoktól. A
változtatás eredményeképpen egyre kevesebb
panasz merült fel az óvodák ellen, s a végrehajtó
bizottság ülésén elégedetten állapíthatták
meg, hogy az intézmények "Kezdik betölteni azt
a feladatukat, amit egy szocialista város napközi otthonának
be kell töltenie". A szűk költségvetési
keretek miatt azonban bizonyos feladatokat társadalmi munkával
kellett megoldani.
|

1958 után részben
a gyerekek létszámának növekedése,
részben a könnyűipari üzemek telepítésének
eredményeképpen fokozódó női munkába
állás következtében olyan mértékben
emelkedett az óvodák iránti igény, hogy
a férőhelyek ismét kevésnek bizonyultak. 1959-ben
a Technikum városrészi kétszáz személyes
óvoda - melyet az NDK-beli Stalinstadt testvérvárosból
kapott ajándék bútorokkal rendeztek be - megnyitása
csökkentette a bölcsődék zsúfoltságát,
s lehetővé tette a felmerülő igények kielégítését.
Ám a tovább javuló női elhelyezkedési
lehetőség, valamint az óvodai térítési
díjban megjelenő nagyfokú állami támogatás
következtében 1961-ben a működő kilenc óvoda
ellenére ismét jogos igényeket kellett elutasítani.

 
A nagy méretű
képeslap középpontjában a
Vasvári Pál iskola tömbje látható.
Mögötte húzódik a vonalvezetéséről
elnevezett Görbe utca, mely a rendszerváltozás
előtt jó ideig az első tanácselnök,
Berecz Bertalan nevét viselte. Az utca ívelt
vonala jelzi a korai várostervező építészeknek
a merev utcarendszer lazítására
tett törekvését. A háttérben
a Technikum városrész épületei
láthatók.
|

|
A 20 tantermes, ma Vasvári
Pál Általános Iskola 5 tantermében 1951.
szeptember közepén nyílt meg az új város
első iskolája, amely rövid ideig közös igazgatás
alatt állt a dunapentelei Szórád Márton
iskolával. Épületében elhelyezést
kaptak más intézmények is - többek között
a városi könyvtár és a múzeum,
majd 1953 őszétől a gimnázium -, de a kényszerű
társbérletek tanítást zavaró
hatását már 1952-ben szóvá tették
a tanácsülésen.
|
 
Az iskola
épületében sokáig általános
iskola és gimnázium együtt működött,
valamint itt kapott otthont a könyvtár és
a múzeum is. Ide kerültek az ötvenes
években azok a szarkofágok, melyek a háború
előtt a Magyar utcán, a Szentháromság
szobor előtt álltak.
|

1953 szeptemberében megkezdte
működését a 10 tantermes, ma Móricz Zsigmond
Általános Iskola, kezdetben szintén a Vasvárival
közös igazgatás alatt. 1957-ben a Móricz
iskolában rendelkezésre álltak a tárgyi
és személyi feltételek a Kodály Zoltán-féle
ének-zene tagozatú osztály megszervezéséhez,
így szeptemberben megkezdhette munkáját az
első osztály.

"Teremtsétek meg a hagyományt"

(...) A gimnázium felavatása után
néhány héttel, 1953. október
18-án nyitottuk meg a zeneiskolát, mely
a következő években az egyik legsikeresebb
kultúrintézményünkké
fejlődött. Falai között sok tehetséges
gyerek vált zenebaráttá, ismerkedett
meg a zenével, vált annak hivatott művelőjévé.
Városunk zenei életének nagy és
felejthetetlen napja volt 1954. március 28-a,
amikor Kodály Zoltán zeneiskolánkba
látogatott. Kodály elismeréssel
szólt a zeneiskolában szerzett tapasztalatairól,
amint azt a vendégkönyvbe tett bejegyzése
is tanúsítja. Kodály Zoltán
járt a Móricz iskolában is, ahol
az iskola emlékkönyvébe a következőket
jegyezte be: "Sztálinváros gyermekei!
Teremtsétek meg a hagyományt, hadd mondják
egyszer rólatok: kivívta a sztálinvárosi
nevet." 1974. május 10-én, az iskola
húszéves fennállása alkalmával
leplezték le Kodály Zoltán mellszobrát,
annak a húsz év előtti napnak az emlékére
is.
|

 
A Város
iskoláinak - akárcsak utcáinak
- sokáig nem volt nevük. A tantermek száma
után a Vasvári volt a 20 tantermes, a
képen látható Móricz iskola
a tíz tantermes, a tízes.
|

Novemberben a zeneiskola (ma Sándor
Frigyes Zeneiskola) nyitotta meg kapuit.
 
A tanteremhiány már
1954-ben jelentkezett, s a zsúfoltság a későbbiekben
is többé-kevésbé, de állandó
problémája volt az általános iskolai
intézményrendszernek. Szintén gondot okozott
az iskolaépületek rossz állapota - pl. kitört
ajtók a 10 tantermes iskolában -, a szemét-eltakarítás
megoldatlansága, az iskolák környékének
elhanyagoltsága. A zsúfoltság enyhítésére
született meg a döntés, mely szerint a könyvtár
és a múzeum helyiségeit át kellett adni
az általános iskolai oktatás számára.
A gimnázium továbbra is az épületben maradt,
sőt 1956-ban már az iskola egyik szárnyát teljesen
lefoglalta. Új iskola a beruházás ideiglenes
felfüggesztése miatt nem épülhetett, így
állandósult a két műszakos, délelőtt—délutáni
tanítás. 1955 decemberében valamennyi iskola
saját könyvtárral rendelkezett. Iskolaorvos is
működött, igaz ugyan, hogy elfoglaltsága miatt
csak kéthavonként tudott egészségügyi
vizsgálatot tartani. Komoly gondot okozott az iskolák
tisztaságának biztosítása, ugyanis a
magas fűtési költségek finanszírozása
csak a tisztítószerkeret terhére volt megoldható. 1956
januárjában a Délivárosban lakó
gyerekek létszáma megkövetelte, hogy tagiskolát
nyissanak a barakkokban. 1957 őszén már az épület
düledező állapota okozott gondot, valószínűleg
ezért merült fel 1958-ban megszüntetésének
a gondolata. Az iskolák zsúfoltsága miatt azonban
célszerűbbnek tűnhetett a meglévő hiányosságok
felszámolása, mert 1961-ben az iskola már nem
szorult különösebb javításra, s a fejlődés
jeleként értékelhető az I—IV. osztályok
osztottá válása.

A 32 tantermes - később
Ságvári Endre - iskola (ma Szilágyi Erzsébet
Általános Iskola, valamint Hild József Szakközép-
és Szakmunkásképző Iskola) építése
1956 őszén kezdődött meg. Első 16 tantermének
átadására - számos megoldatlan műszaki
problémával - 1958 szeptemberében került
sor. Ugyanakkor az oktatási intézmény részleges
átadásával elkerülhetővé vált
a három műszakos oktatás bevezetése, s lehetőség
nyílt a gimnázium kiköltöztetésére
a 20-tantermes iskolából.
 
A valamikori
Ságvári iskola harminckét termével
a hatvanas évek Közép Európájának
legnagyobb iskolája volt. Annak idején
a város valamennyi látogatóját
elkalauzolták ide, így többek között
Farah Diba, a perzsa sah felesége is járt
itt. Az iskola előtt Péter Zsuzsa Napbanézője
üldögél, a főbejárat két
oldalát pedig Laborcz Ferenc Mátyás
Anya című domborműve díszíti.

|

Egyébként a korábbi
években is jellemző volt az iskolaépületek hiányosságokkal
történő átadása, a hibák kijavítását
később részben a városi, részben az
iskolai költségvetés terhére kellett elvégezni.
Sok esetben "...ezek olyan összegek (voltak) ... amelyekből
sokszor egy ugyanolyan létesítményt meg (lehetett
volna) építem." Ezt az állapotot súlyosbította,
hogy az iskolaépületek túlzsúfoltsága
következtében elhasználódásuk nagyobb
mértékű volt az indokoltnál. A zsúfoltság
miatt szertárakat, előadótermeket kellett tanterem
céljára igénybe venni. Egyre több helyiséget
igényelt a politechnikai oktatás bevezetése,
s megoldatlan volt az iskolai napközi otthon helyzete is.

A gimnáziummal egy időben kezdte meg működését
a Kerpely Antal Kohóipari Technikum, amelyet tanárokkal,
diákokkal együtt Diósgyőrből telepítettek
Sztálinvárosba. 1954-ben az intézmény
iránt csekély érdeklődés mutatkozott,
a város fiataljai tulajdonképpen csak az 1959/60.
tanévtől kezdték felfedezni. Egy 1961. évi,
a Népi Ellenőrzési Bizottság által végrehajtott
vizsgálat szerint a technikum nem illeszkedett kellően a
város életébe, ami enyhén szólva
furcsának tekinthető éppen egy kohászváros
esetében. Érdemi változásra idő hiányában
nem kerülhetett sor, mert a felsőfokú technikumi képzés
kiépülésével párhuzamosan már
az 1964/65. tanévben létszámcsökkenés
következett be, majd 1968-ban a nappali, 1972-ben pedig az
esti és a levelező tagozaton is megszűnt a középfokú
képzés.

< 1 2
3
4
5 6
>
|