< 1 2
3
4
5 6
>

|
Weiner
Tibor személyével érdemes részletesebben
is foglalkoznunk, mert Dunaújváros építészeti
és városképi megformálásában
egyértelműen övé volt a legmeghatározóbb
szerep. Weiner (1906-1965) építészmérnöki
oklevelének megszerzése után, 1929-ben Németországban
a dessaui Bauhaus hallgatója volt. 1931-től a Szovjetunióban
elsősorban iskolákat tervezett. 1939-1948 között
Chilében dolgozott, 1946-tól a santiagói egyetem
tanáraként. E baloldali elkötelezettségű,
széles látókörű, nagy műveltségű
építész 1948-ban úgy érezte,
hogy Magyarországon végre lehetőséget kap nagyszabású
elképzelései megvalósítására,
és örömmel vállalta el az új, "szocialista
város" főépítészi feladatait. A
megbízást Sztálinváros tervezésére
1950-ben a Városépítési Tervező Intézetben
(VÁTI) kapta. Maga a tervezési munka 1950 januárjában
a LAKÓ-TERV-ben kezdődött. Akkor még 25 000 fősre
tervezték a várost.
|
 

|
Ekkor alakult ki az a városszerkezeti
elképzelés, hogy Dunapentele és a vasmű területe
között jöjjön létre az új város,
a vasműtől erdősávval elválasztva és két
fő tengelyre szervezve: az észak-déli irányú
tengely (Vasmű út) a gyár főbejáratát
köti össze a város főterével, míg
a kelet-nyugati irányú (Dózsa György út)
a vasútállomás felől vezet a főtérhez
(Városháza tér), az eszmei központhoz.
|


|
A
korszerű elemzések eredményeire épülő
tervezés olyan városszerkezetet hozott létre,
amely a modern várostervezés elveit is képviseli,
és kiállta az idők próbáját.
Munkájáért Weiner 1953-ban elsők között
kapott Ybl-díjat. 1952-re elkészült a most már
40 000 lakosúra bővített terv, amelynek Valentiny
Károly volt a társszervezője (1953-ban Ybl-díjat
kapott). Weiner a későbbiek során is -1965-ben bekövetkezett
haláláig - elsődleges szerepet kapott Dunaújváros
kialakításában, fejlesztésében.
A Vasmű út nyugati oldalának
jellegzetes, szocreál házsora Zilahy István
irodaházával és szállodájával
indul a Városháza tér felől, alul árkádsorral,
felül balluszteres párkányzattal, erőteljes,
függőlegesen tagolt, jó arányú épülettömegeivel.
|
 
Az új szocialista propaganda
kedvelt témájaként hamarosan a
játékfilmekben is megjelent. A Kölyök
című film kedves pillanatai játszódnak
az Arany Csillag Szálloda teraszán.
|

 
A Kossuth Lajos utca szocreál
házsoraival, egységes hangulatával,
jó arányaival, tágasságával,
enyhe ívével talán a legszebb
a régi központban. A jobb szélen
kis tábla figyelmezteti a rendbontókat:
"Ne szemetelj!"
|
A
Kossuth Lajos utca torkolatánál épült
meg egy hétemeletes, hangsúlyos lakóház,
amit négy nagyméretű, ötemeletes épület
követ. E házak Weiner Tibor, Bakos Béla és
Tiefenbeck József alkotásai. Az útvonalat,
annak keleti oldalán is, szocreál lakóházak
szegélyezik. Maga a Vasmű út szokatlanul széles:
középső parkosított sávjával már
inkább térhatású, mint városi
út. Ebben a nagyvonalú város-elképzelés
reprezentációs igénye, de talán a modern
várostervezés zöldbe ágyazottságra
törekvése is érvényesül. Ez utóbbi törekvés
az egész városszerkezet kialakításában
nyomon követhető. Dunaújváros dombokra telepített
városrészek együttese. Ezek egymástól
az eredeti elképzelés szerint zöld sávokkal
válnak el, vagy éppen ezekkel kapcsolódnak
egymáshoz. így elkülöníthető a központi
belvárosi városrész, a korábban Római
tábornak, ma Római városrésznek nevezett
egység, a Technikum negyed és a Béke városrész
együttese.

|
Ezek önálló dombokon fekvő területek.
Az egy síkon fekvő városnegyedek között
is elválasztó zöldsávok létesültek,
amelyekbe
az építési terület hiánya miatt
a későbbiekben kerültek épületek, de a jellegzetes
városszerkezeti törekvés, e zöldsávos
tagolás még ma is élő hatású,
és nem kis része van abban, hogy Dunaújváros
levegős, egészséges, korszerű várossá
válhatott. A város fejlődése 1950-1954 között
volt töretlen. Mivel e korszak egyben a szocreál időszak
is, elmondható, hogy az országban ez az a hely, ahol
e stíluskorszak a legegységesebb, leginkább
figyelemreméltó eredményt tudja felmutatni.
Ez indokolja több épület és épületegyüttes
védelmét is. Ilyen többé-kevésbé
egységes városképet, utcaképet ad a
Kossuth Lajos utca, melynek szép részlete a Gorkij
utcával szembeni árkádos épületegyüttes
sarok zárterkélyes szakasza. Itt érdemes megemlíteni
Medveczky Jenő sgrafittóját. Ez a képzőművészeti
alkotás nonfiguratív motívumaival ugyanazt
a törekvést tükrözi, mint a szocreál
igények és a modernségre való belső
késztetés ötvözése az említett
építészeti alkotásoknál. Jellemző
szocreál városrész a Duna sor, a Technikum
városrész és a Vasmű út déli
szakasza mellett elhelyezkedő Erkel- és Liszt-kert épülettömbje
is.
|

A Duna sor magjában két
Zilahy István tervezte épület - a már
említett 10 tantermes iskola és egy árkádos,
hangsúlyos lakóház a Kodály Zoltán
utcában -érdemes leginkább az értékelésre.
 
A Technikum városrész
lett volna az ötvenes években a legegységesebb
szocreál negyed, de építését
1955-ben félbeszakították, s csak
a hatvanas években fejezték be, akkorra
már megváltozott koncepció szerint.
|
A
Technikum városrész 1954-1955-ben ideiglenesen félbemaradt,
és már egyszerűsített homlokzati formálással
fejezték be azt az 1960-as években. Az elsőként
megépült Dózsa György út melletti
nyugati háztömb és különösen az
együttesbe tartozó szülőotthon igényes kialakítása
érdemel figyelmet. Itt a még korábbi évtizedekből
örökölt mesterségbeli tudás, szép
iparos munka, a magyar hagyományokat, formavilágot
kereső építészet útkeresése érhető
tetten. Különösen igényes a lakóháztömb
többszintes sarokerkély-tornya, amelyet Farkasvölgyi
István jó léptékű, szép árnyékhatású
domborműve díszít. A Vasmű út északi
irányban folytatódó szakaszán, a Duna
felé eső területen, az Erkel- és Liszt-kert terül
el. Ez egy-egy nagyméretű, keretes beépítésű
háztömb, tágas belső zöldterületükben
egy-egy óvoda, íll. bölcsőde helyezkedik el.
A két lakótömb 1951 és 1953 között
épült, tehát a város legrégebbi
épületegyütteseinek sorába tartozik. A szocreál
várostervezés alapelemét képező városrendezési
egység képletszerűen tiszta megfogalmazását
képviselik. Tervezőjük Vajda Andor.

Építészetileg
figyelemre méltóak a belvárosi szocreál
tömb belső zöldterületein szabadon állóan
megépített típus óvoda- és bölcsőde-épületek,
Csorba Dezső és Medvedt László építészek
művei. A bölcsőde romantikus formavilága, árkádosán
megnyitott kétszintes sarokrésze, kiugró sarokerkélye,
íves-oszlopos tornáca új színt képvisel
a szocreál stíluskeresésben, talán távoli
rokonságot mutat a felvidéki magyar reneszánsz
hagyományokkal.
Szép és
igényes, védettségre érdemes
szocreál épület a vasmű központi
irodaháza, különösen annak bejárati
része. Ez az 1955-ben megépült, kőburkolatú,
reprezentatív épület Lauber László
és Szendrői Jenő, valamint a fiatal Salamon István
műve.
 
A Vasmű bejárati főtere nem az
eredeti szándékok szerint valósult
meg, de a megépült szocreál irodaépület
és a főbejárat magán viseli a modern
építészet célszerű racionalitását.
A monumentális oszlop-párokkal tagolt
főkapu, valamint az oszlopok mögötti Domanovszky-freskó
hangsúlyozzák a gyár fontosságát.
|
A bejárat klasszicizáló,
monumentális oszlopsora mögött, a három
magas bejárati kapu feletti, csapadéktól
védett mezőben, Domanovszky Endre freskója
teszi igazán reprezentatívvá a
nagyüzem fontosságát hangsúlyozó
épülete A szocreál stílust
képviselőházak sorában megemlíthetjük
még a Technikum (főiskola) Táncsics Mihály
utcai főépületét, valamint a szigeten lévő
hajókikötő tornyos, a szocialista várost reprezentáló
kialakítását is.

 
A vasmű kikötőjét a szigeten
építették ki: 1954. június
16-án fogadott először érccel megrakott
uszályt. A kikötőépület mérete,
tornyos kialakítása jelzi, hogy az ötvenes
években túl nagy jelentőséget tulajdonítottak
Sztálinváros kikötőjének.
|
1954-1955-ben az I. ötéves
terv gazdasági és politikai okokból kifulladt,
és le kellett állítani Dunaújváros
nagyszabású fejlesztésére vonatkozó
tervezést és magát az építkezést
is. így nem valósultak meg a városközpontra,
a főtérre vonatkozó nagyvonalú elképzelések
sem. Érdekes visszaidézni a főtér 1953-as terveit,
amelyek már a jelenlegi helyéhez közel, egy toronyházban
helyezik el a városi tanács épületét,
de maga a tér széles kapuzattal nyitott a Duna-part
felé, míg a Dózsa György út felőli
oldalán egy hatalmas kultúrpalota állt volna.
Ez a Weiner irányította elképzelés lépésről
lépésre zsugorodott a mai állapotáig:
a tér építészeti megoldása még
ma is a jövő fontos feladata.

"Hol élnek maguk?"
A városközpont kialakítása
körül hosszú ideig dúlt a harc,
éles vita folyt. Sokat tudna erről beszélni
a város főépítésze, dr.
Weiner Tibor, akivel bár nagy vitáink
voltak, alapjában véve értettük
egymást. Vitáink okozói végső
soron persze a felettes szervek voltak. Erre, illetve
ennek igazolására talán elegendő
a következő példa. A Politikai Bizottság
tárgyalta a városközpont megépítését,
illetve kialakítását. Nagy izgalommal
készültünk erre a napra. A város
főépítésze elkészített
egy makettet, melynek középpontjában
a pártszékház és a tanácsháza
állt, ezt vittük magunkkal Budapestre a
párt Politikai Bizottságának ülésére,
melyre négyen voltunk hivatalosak: Földes,
Borovszky, Weiner és én. Amikor az ülés
részvevői meglátták a terveket
és Weiner rövid indokolást mondott,
Rákosi a következőkkel intézett el
bennünket. „Hol élnek maguk? Ez így
nem városközpont. Ide egy magas toronyépület
kell, hogy a messze környék lássa,
itt lesz az új szocialista város centruma."
Végül indítványozta, hogy
két év múlva hozzuk vissza a tervet.
Az eltelt idő alatt azonban a cikcakk-politika következtében
változott a város megítélése.
A revizionista nézetek erősödése
következtében nem szívesen fogadtak
bennünket a felsőbb szervek. Újra a Politikai
Bizottság napirendjén szerepeltünk.
Elkészült az új tanácsháza
makettja a toronnyal és a csillaggal. Most már
Nagy Imre volt a szóvivő, aki azzal kezdte, hogy
a kérdést vegyük le a napirendről,
mert nem időszerű, majd így folytatta: „maguk
mit képzelnek? . . . Minek ide toronyház?
Ez nem egyéb, mint sztálinvárosi
avantgardiz-mus." Ezúttal tehát
a másik véglet időszakát éltük,
s ott álltunk a bizonytalanságban. Évek
múltak el, s a Fő tér, a mai Lenin tér
kialakítása, most már a szoborral,
újból napirendre került. A város
gazdája ebben az időben már a tanács
volt. Felkerestük az ügyben a Gazdasági
Bizottság vezetőjét, Fock Jenőt, aki közölte
velünk, hogy a Politikai Bizottság elé
nem tartozik az ügy. ígéretet tett
arra, hogy dr. Trautmann Rezső építésügyi
miniszterrel eljönnek hozzánk és
nyilatkoznak majd a Fő tér és a Vasmű
út leszűkítése ügyében
is. Egyébként ebben az ügyben a lakosság
véleménye erősen megoszlott, ezért
a tervezett leszűkítés makettjét
közszemlére tettük, döntsön
a közvélemény. A leszűkítés
tervét a többség nem tartotta jónak,
sőt határozottan ellenezte a kivitelezését. Fock
és Trautmann az ígéretet pontosan
betartotta. Megállapodtunk abban, hogy a leszűkítést
a jelenlegi formában hagyjuk, a Fő teret pedig
a tervezők dr. Weiner Tibor vezetésével
megtervezik és az építésügyi
miniszter hagyja jóvá. Ezzel pontot tettünk
a nem könnyű ügy végére, ami
szinte szárnyakat adott a tervezőknek, az építészeknek,
és megelégedést hozott a város
lakosságának és vezetőinek is. A
várost, benne a városközpontot, kitűnő
szakemberek tervezték, tudományos elemző
munkával. A baj az volt, hogy a helytelen politika
következtében, a rendkívül lelkiismeretes
tervezés korábban bizonytalansági
tényezőkön alapult. A bizonytalansági
tényezők csökkentése érdekében
Weiner Tibor, aki szerelmese volt a városnak,
az 1958-as választások alkalmával
vállalta a városi tanács elnökhelyettesi
posztját is. Ezt a szervezeti formát egyébként
az NDK-ban Stalinstadtban, a jelenlegi Eisenhüttenstadtban
láttuk, ami kitűnően bevált nálunk
is. Véleményem szerint helyes, ha - főleg
új városban -a főépítész,
illetve építészmérnök
az egyik elnökhelyettes. Ezt ezernyi korábbi
és későbbi példa igazolja.
|

A keletről nyugatra tartó
Dózsa György út köti össze a Belvárost
a Ságvári városrésszel, amelynek építése
a sztálinvárosi nehéz esztendőkre (1953—1957)
esett. Ennek megfelelően a Ságvári városrész
architektúrája egyhangúbb, szürkébb,
önállóságát a tervezők kis bevásárló-utcájával,
továbbá a városrész lakosságának
igényeit kielégítő kereskedelmi, egészségügyi
és szolgáltató hálózattal kívánták
hangsúlyozni.


|
1957-ben
vetődött fel egy helyi tervezőiroda létrehozásának
gondolata. 1958 januárjában "összeállt"
-egyelőre a Győri Tervező Vállalat Sztálinvárosi
Irodájaként a helyi tervező csapat. Weiner főépítészként
vezette az irodát. Ő hozta magával a VÁTI-ból
fiatal munkatársait, Balla Józsefet és Baranyai
Ferencet. Rövid idő múlva hozzájuk csatlakozott
Fási Lajos is. A kis iroda 1960-tól Dunaújvárosi
Tervező Irodaként önállóvá vált,
jelentősége egyre nőtt, és több mint 30 éves
működése során volt időszak, amikor létszáma
a száz főt is meghaladta. Tevékenységük
meghatározó volt Dunaújváros építészetében. Az
iroda legfontosabb feladata a lakásépítés
és városrendezés volt, de számos középület
is tervei alapján épült meg. A hazai paneles
lakásépítés itt kezdődött, helyi
előregyártással még a nagy házgyárak
hazai kialakulása előtt.
|


Az első panelházak
Még ebben a hónapban /1958 augusztus
- szerk./ az országos
sajtó is hírt adott arról, hogy
városunkban elkészült a második
panelház, melynek elő-gyártása
és összeszerelése 60 napig tartott.
Augusztus 13-án pedig sajtótájékoztatón
jelentette a Bondor József igazgató vezette
26. számú Építőipari Vállalat,
hogy áttértek a középblokkos
házak gyártására. Ez az
építőiparban óriási változást
jelentett. A város Barátság városrészét
már ezzel az építési módszerrel
építették.

Közben megkezdtük az 50 méteres
versenyuszoda építését,
melynek a lösztalaj miatt kettős falu medencét
kellett építeni. Mellé egy tribünt
is emeltünk. A hozzá tartozó épületeket
az építők a határerdőbe helyezték.
Talán kissé furcsának tűnik az
olvasó előtt, hogy a Duna-parton építettünk
uszodát - emiatt támadást is kaptunk
-, csak azt hagyták ki a számításból
a bírálók, hogy a városnál
igen veszélyes és mély a Duna,
amelynek évente 2-3 áldozata volt. Ez
is serkentette a város vezetőit, akik bíztak
abban: hátha inkább az uszodát
veszi majd igénybe a lakosság. Nem is
tévedtünk. A kezdeményezés
helyességét bizonyítja, hogy ma
már fedett uszoda épül ott.
|
 
A Barátság városrészt
elsősorban a szalmacellulózgyár dolgozóinak
építették, innen nyerte közkeletű
Szalmacell városrész elnevezését.
|

|
Weiner Tibor és Balla József
tervei alapján épültek
meg kísérleti jelleggel az ország első paneles
lakóházai, amelyek így technikatörténeti
jelentőségűeknek tekinthetők. Az 1959 végén
átadott első kohó-habsalakbeton panelházat
két továbbfejlesztett változat követte.
Ezek ma is állnak, működnek a Városháza
mögött, az Erkel Ferenc-kert felé eső területen. Ezt
követően az iroda a budapesti TTI-vel együttműködve
körzeti típusterveket dolgozott ki, amelyekből számos
valósult meg a városban: így pl. a Dózsa
György út északi oldalán a Dózsa
I. lakótelep házai. A tömeges lakásépítés
nemcsak paneles, hanem ún. középblokkos technológiával
is folyt a helyi gyári alapanyag felhasználásával.
Ilyen módon épült a Duna sor szép kilátású
öt "pontháza" (Weiner-Baranyai), de középblokkos
a Duna-part mentén elnyúló Barátság
városrész (építész Fási
Lajos), valamint az időrendben utolsóként kohósalak
blokkból épült Római városrészi,
a Martinovics utcától keletre eső terület.
|

Más építéstechnológiát
képviselnek a szabadon álló, tízemeletes,
öntöttfalú pontházak. Három ilyen
épült vertikális hangsúlyként,
pl. a Dózsa György út északi oldalán
lévő Dózsa I. városrész magjában.
E házak országos típustervét a Budapesti
Városépítési Vállalat kitűnő
építésze, Pomsár János (1931-)
készítette. Dunaújváros megjelenésére
a blokkos, paneles, öntött építési
mód nagyon is rányomta bélyegét: a gyors
és olcsó kivitelezés magas lakásszámot
biztosított, ugyanakkor építészeti értéket
nemigen hozott létre, de helyenként azért érzékelhető
az érdekes, tervezett térarányokra való
törekvés, a merev kötöttségek ellenére
létrehozott humánusabb emberi környezet megalkotására
tett kísérlet. Mindebben a legjelentősebb segítőtárs
a növényzet, a fák tudatos elhelyezése,
a kertészek munkája.

|
Épültek egyedi
lakóházak is: helyzeténél fogva ezek
közül kiemelhető a Vasmű út szállodával
szemben fekvő szakaszán lévő három pontház,
melyet földszintes kiállító terem köt
össze, valamint egy híd-átjáróval
kapcsolódó oldalfolyosós ház a Múzeum
épülete mögött. Tervezője Baranyai Ferenc.
|
 
A két épület közötti
tágas, szabad tér később épült
be: 1963-ra három műteremlakást alakítottak
ki az idetelepült - telepített művészek
számára.
|
< 1 2
3
4
5 6
>
|